Polskie Radio potroiło stratę, prawie 40 proc. mniej z reklam

W ub.r. przychody Polskiego Radia zmalały o 8 proc. do 315,8 mln zł, a strata netto pogłębiła się z 19,9 do 55,1 mln zł, bo nadawca tylko nieznacznie ograniczył koszty. Sprzedaż reklam i sponsoringu skurczyła się o prawie 40 proc. W tym roku spółka spodziewa się minimalnego zysku, głównie dzięki wyższej rekompensacie abonamentowej.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Zdecydowaną większość środków Polskiego Radia stanowią wpływy z abonamentu rtv i rekompensaty z budżetu państwa. Według planu biznesowego przekazanego przez nadawcę organom nadzorującym spółkę w ub.r. wyniosły one z 252,87 mln zł, wobec 285,87 mln zł rok wcześniej.

Tylko 25 mln zł z reklam

Z kolei wpływy własne firmy zmalały z 62,18 do 59,12 mln zł. Najmocniej przyczyniły się do tego wyniki Agencji Reklamy Polskiego Radia: sprzedaż czasu reklamowego skurczyła się z 36,46 do 19,21 mln zł, a w przypadku oferty sponsoringowej wzrosła z 4,84 do 6,14 mln zł.

Wpływy Agencji Reklamy pierwszy raz zmalały poniżej 30 mln zł, podczas gdy do 2020 roku (gdy wybuchła epidemia, a słuchalność Trójki załamała się po odejściu większości zespołu) były ponad dwa razy wyższe.

grafika

Natomiast sprzedaż audycji (to głównie dotacja od Ministerstwa Spraw Zagranicznych na Polskie Radio dla Zagranicy) zwiększyła się z 10,75 do 15,67 mln zł, a wpływy określone jako pozostałe - z 9,9 do 17,93 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polskie-radio-masowo-nie-przedluza-umow-dziennikarzom-to-pokazywanie-innym-kto-tu-rzadzi,7169675320866945a ##

Wpływy własne okazały się nieco niższe od planowanych - w połowie ub.r. nadawca prognozował 65,3 mln zł, z czego 31,75 mln zł ze sprzedaży czasu reklamowego.

Więcej na pensje i emisję

Polskiemu Radiu udało się ograniczyć wydatki operacyjne o 1,2 proc. do 358,17 mln zł. To i tak dużo lepiej niż plan sprzed ponad pół roku zakładający 380,36 mln zł kosztów. Wynika to głównie ze spadku kosztów określonych jako pozostałe z 43,05 do 30,69 mln zł.

Za to nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się ze 146,54 do 156,08 mln zł, a na inne świadczenia pracownicze - z 28,06 do 30 mln zł. Więcej kosztowały też emisja, częstotliwości i inne opłaty związane z nadawaniem (wzrost z 50,05 do 50,93 mln zł) oraz zużycie materiałów i energii (z 10,55 do 13,67 mln zł) .

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polskie-radio-jakie-straty-sluchalnosc-prezes-jedynka-trojka-kto-odszedl,7169704583022209a ##

Ograniczono natomiast koszty pozostałych usług obcych, amortyzacji (z 24,95 do 23,52 mln zł) oraz podatków i opłat (z 29,23 do 26,11 mln zł).

14 mln zł kosztów finansowych

Rentowność Polskiego Radia obciążył też wzrost kosztów finansowych (głównie straty ze zbycia inwestycji) z 5,58 do 14,72 mln zł. Z drugiej strony wpływy finansowe zwiększyły się z 1,08 do 2,92 mln zł, a pozostałe koszty operacyjne - z 4,27 do 2,15 mln zł.

Na poziomie operacyjnym strata nadawcy pogłębiła się z 15,25 do 41,58 mln zł, a na poziomie netto - z 19,91 do 55,1 mln zł.

I tak było trochę lepiej niż zakładała prognoza z połowy ub.r. - strata operacyjna miała sięgnąć 59,04 mln zł, a strata netto 63,6 mln zł. Natomiast kiedy do spółki nie trafiła jeszcze zeszłoroczna rekompensata abonamentowa, spodziewała się aż 186,93 mln zł straty netto.

grafika

W br. ma nie być straty, mniej dla pracowników

Na 2023 roku Polskie Radio prognozuje dużo wyższe przychody - 402 mln zł. Przede wszystkim zwiększą się przychody z abonamentu i rekompensaty - o jedną trzecią, do 337,86 mln zł, bo rekompensatę dla mediów publicznych podwyższono z 2 do 2,7 mld zł (KRRiT zdecydowała, że do centrali Polskiego Radia trafi 187 mln zł).

Wpływy własne nadawcy mają wzrosnąć do 64,14 mln zł, z czego te ze sprzedaży czasu reklamowego - z 19,21 do 25,44 mln zł.

Planowane koszty operacyjne sięgną 398,22 mln zł, do czego najmocniej przyczyni się wzrost wydatków na usługi obce do 88,62 mln zł, na podatki i opłaty do 31,53 mln zł, na zużycie materiałów i energii do 20,83 mln zł oraz pozostałych kosztów rodzajowych do 45,2 mln zł. Natomiast nakłady na wynagrodzenia mają zmaleć ze 156,08 do 153,29 mln zł, a koszty finansowe - z 14,72 do 7,18 mln zł.

Nadawca planuje 4,78 mln zł zysku operacyjnego i 23 tys. zł zysku netto.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online